Gambia & Senegal - Reisverslag uit Ziguinchor, Senegal van Dieuwertje Gerven - WaarBenJij.nu Gambia & Senegal - Reisverslag uit Ziguinchor, Senegal van Dieuwertje Gerven - WaarBenJij.nu

Gambia & Senegal

Door: dieuwertjevangerven

Blijf op de hoogte en volg Dieuwertje

21 Maart 2012 | Senegal, Ziguinchor

Een nieuw verslagje, met weer nieuwe belevenissen! We zien zoveel, en maken zoveel mee dat ik soms dingen vergeet waar en wat ik nou precies ook alweer allemaal gedaan heb.

Om te beginnen hebben we er weer een werkweek in Tanka Tanka hospital op zitten. Weer een hele ervaring en we hebben veel gezien, geleerd en gedaan. Een paar keer flinke incidenten meegemaakt, waar ik wel van ben geschrokken hoe hier mee omgegaan werd en wat er gebeurde. Maar dit is niet iets om op deze vrolijke blog te schrijven ;-).

Na onze werkdagen, was er ook tijd om nog wat te zien van Gambia. Zo zijn we op de vismarkt geweest van Tanji het dorpje waar we verblijven. Pff wat een lucht haha maar wel interessant om dit eens te zien. Rond 16.00 komen alle vissers terug van de visserij en staan er heel veel mensen aan het strand om de vis te dragen voor wat geld. De vissersboten zijn erg kleurrijk en vrolijk om te zien.

Op dinsdag avond zijn we met alle studenten uitgenodigd om te komen eten op het compound van Ellen. Ze heeft haar eigen compound daar woont een groot gezin (vader moeder, opa oma, broer zus, neef nicht, zwager schoondochter etc.) en we hebben een rondleiding gekregen over hoe daar geleefd werd; ze verbouwen groente en fruit om te verkopen, hebben hun eigen waterput en doordat ze weer geld verdienen met de verkoop kunnen ze ook weer andere middelen aanschaffen om te leven. Ellen heeft dit compound een aantal jaren geleden gebouwd in Sifoe met haar stichting. We hebben lekker gegeten, daarna zijn we weer teruggereden naar Tanji, wat ook weer een heel avontuur was want ik mocht rijden, en het was pikke donker op de weg. En soms lopen er dus dieren op de weg…. Onderweg kwamen we een kudde koeien tegen, en ik moest flink op de rem en een uitwijk manoeuvre uitvoeren om de koe met z’n grote hoorns te ontwijken haha.. dat was ff schrikken.

Woensdag middag, na onze werkdag had Herman geregeld dat wij ‘arme’ studenten een middag mochten komen relaxen in een luxe en super mooi resort hier in Gambia, dat was heel gezellig met zijn alle, een cocktailtje erbij en een mooi zwembad. . beetje vakantie gevoel zo.
Donderdag hebben we alweer afscheid genomen op Tanka Tanka, omdat we ook nog naar Senegal gaan 10 dagen, en dan weer bijna naar huis.. want ik kom eerder terug als gepland helaas L.. dit omdat Renee, Herman, Felien en Marjan de 28e naar huis gaan en ik in eerste instantie dacht dat de rest van de studenten dan nog in Gambia zouden zitten zou ik 2 weken langer blijven.. maar die zitten dus in Senegal en dan zou ik 2 weken alleen zitten.. hier zit ik ook niet op te wachten dus heb ik besloten om mijn ticket om te boeken en ook eind maart terug te komen.
Dus was donderdag onze laatste werkdag.. we hebben hier vooral veel gezien en gekeken voor de studenten van volgend jaar wat er eventueel mogelijk is wat betreft kwaliteitszorg, en stage. Voor ons is deze reis al een hele ervaring en het werken in de verschillende ziekenhuizen nog meer het is een eyeopener en we hebben er veel geleerd over de verschillen in de wereld wat betreft visie en omstandigheden van de gezondheidszorg, we hebben veel ziekenhuizen blij gemaakt met spullen (kleding, medicatie, verpleegtechnische spullen etc.) Dus voor mij is het een super ervaring!

Vrijdag zijn we vertrokken naar Senegal, na een reis van ongeveer 2,5 uur zijn we aangekomen op plaats van bestemming; het compound van Enza (Enza is een senegalees die getrouwd is met een Nederlandse vrouw, en goede kennis van Herman) Hier hebben we het weekend doorgebracht wat erg leuk was! We zaten 200 meter van het strand, en als je ’s avonds buiten zat of in bed lag dan hoorde je de zee het strand op golven, heerlijk geluid. Ook zijn we uit geweest naar de plaatselijke ‘discotheek’ helemaal in de rimboe en we moesten 25 minuten door het pikkedonker lopen voordat we er waren. Haha dat hebben we ook weer een keer meegemaakt. Het was eigenlijk een huisje met muziek en een barretje. Maar we hebben gelachen daar met al die Senegalezen.
’s ochtends zijn we naar de wensboom geweest, een suuuper grote boom waar de vrouwen van het dorp een ritueel uitvoeren, en als je dan een wens doet deze (hopelijk) uitkomt. Maar we moesten op het zand zitten terwijl ze het ritueel uit voerde.. en als we op stonden mochten we het zand niet van onze kont af kloppen want dan zou de wens daar weer op de grond vallen.

Verder zijn we naar een lokaal ziekenhuisje geweest en wat spulletjes gebracht, en een plaatselijke imker blij gemaakt met imkerkleren. Die kon hij goed gebruiken, want tot nu toe gebruikte de man rook om de bijen weg te houden.

Maandag zijn we weer aan gereden naar Ziguinchor de hoofdstad van de Casamance een district in Senegal. En nu zitten we in een huis.. maar het is zeg maar vergelijkbaar met een motel waar al 10 jaar niemand meer heeft geslapen. De ratten en kakkerlakken hebben hier dus hun huisje van gemaakt BAHHH.. de eerste dag moeder kakkerlak op mijn kamer met haar 1000 kinderen, en bij Renee en Marjan op de kamer lag een groot ratten nest onder het bed.. die zijn nu weggehaald door de rattenvanger van Ziguinchor;-). Maar kakkerlakken blijven toch hier en daar rondlopen. Vanmorgen zijn er ook nog eens muizen gesignaleerd. Nouja.. we zijn in Afrika.. so just deal with it..

We zijn deze dagen op bezoek geweest bij een psychiatrische instelling, wat er (vind ik) beter uitzag dan in Gambia. Ook leek het alsof er meer kennis was, en de manier van behandelingen was ook redelijk goed; - 2 persoons kamer een bed voor patiënt, andere voor familie. Zodat deze betrokken blijft bij de cliënt, en voor de cliënt kan zorgen.
- ze hebben hun eigen psychiater, ook van Senegalese afkomst dat vind ik al een groot pluspunt. Die snapt de cultuur goed, en weet hier dan ook goed mee om te gaan.
- de cliënten zagen er meer verzorgd uit.
- meer medicatie beschikbaar, maar dan moet je wel geld hebben om ze te kopen.
- er werden creatieve therapieën gegeven, socio therapie, familie wordt erg betrokken en de visie van het ziekenhuis is dat de cliënt weer moet kunnen functioneren in de omgeving waar hij/zij vandaan komt dus is familie de sleutel tot succes.
etc.
Ook hebben we de verpleegkunde opleiding bezocht, wat er ook goed uitzag en waar ze soortgelijke lessen gaven als in Nederland. Hier duurt de opleiding alleen 3 jaar, en kunnen er maar 20 studenten per jaar beginnen door middel van een toelatingstoets.

Vandaag komen er meer studenten naar hier dus dat zal gezellig worden, 4 meiden van pedagogiek, en 3 van autotechniek. Vrijdag vetrekken we met zijn alle naar cap skirring om te relaxen. A.s. Maandag rijden we weer terug naar Gambia waar ik in die week weer vertrek naar Nederland..

Dit was het weer, groetjes X dieuw

• 21 Maart 2012 - 21:48

Elise:

Heee lieve dieuw. Goed om weer iets van je te horen. Heftig dat je flinke incidenten hebt meegemaakt. Maar hou je taai en geniet van alle bijzondere en leuke dingen die je doet. Stuur je snel een uitgebreid verslag van nederland via fb hahah;) En kom je nu dus nog eerder thuis?? Heel veel liefs en knuffels van mij!

• 21 Maart 2012 - 22:21

Renée:

Hee!
    Jij maakt veel mee man! Maar eerder naar huis?! Da is wel jammer .. laat je nog weten wanneer je naar Nederland komt? Kan je misschien nog wel mee naar Paaspop ;) we beginnen je hier wel voort te missen!
    Geniet er nog maar heel veeeel van lieve Dieuw!
    En hou ons op de hoogte!
    xxxx

• 23 Maart 2012 - 10:38

Carolien:

Hee Dieuw!

WAt een verhalen joh indrukwekkend! Jammer dat je wel eerder na huis komr eigenljk want dan mis je misschien nog wel ervaringen maar wij zijn er stiekem toch wel een beetje blij mee ;) Nou veel plezier nog geniet er nog maar eventjes van en tot snel!!

XX Carolien

• 23 Maart 2012 - 17:58

Jos En Carla Korsten:

dag,Dieuwertje wat heb je weer een mooi verslag geschreven,je hebt al veel gezien en meegemaakt daar,en ook al een beetje vakantie gevierd zoals we kunnen lezen. Geniet nog van je laatste weken.Ik denk als je weer in Nederland bent je rustiger nachten hebt zonder al die vieze beesten rondom je bed gr.Jos en Carla Korsten

• 25 Maart 2012 - 09:50

Imke:

Ha Dieuw!
    Potverdorie, weer een mooi verslag! Wat een belevenissen. Succes nog even daar, alvast een hele goeie reis terug en tot snel erna! XX